Friday, April 17, 2009

bulan kelahiran islam

untuk beberapa ketika tadi I melayan Facebook... tak pandai sangat... tapi diusahakan juga... ada sesuatu yang menarik my attention... iaitu mengira bulan kelahiran kita dalam kalendar islam...

ini feedback nyer

Tarikh Lahir : 3/7/1974


"Daing telah menghitung tarikh lahirnya dalam tahun Islam.

Bulan kelahiran Islam anda adalah pada 12 Jamadil Akhir 1394 Hijrah iaitu jatuh pada hari Rabu.

Maksud : Bulan kedua musim panas. Jamada, juga bulan yang lain juga lebih sejuk, yang membawa maksud telaga menyejuk adalah suatu yang biasa ketika itu.

Sifat : Mempunyai watak yang berani, menghormati orang lain. Anda mempunyai pelbagai kebolehan dan kebijakan. Apabila anda tahu bahawa anda salah atau keliru, maka anda mudah mengakuinya. Tetapi, bila anda tahu yang anda benar, anda akan tetap mempertahankan pendirian anda dan tidak akan mengaku kalah. Semasa kecil, ibu bapa anda perlu mendidik anda dengan baik agar sifat-sifat anda yang baik itu terserlah. Jika betul didikannya, semasa dewasa nanti anda akan menyenangkan kedua orang tuan anda."


Azim

18/02/1997

Daing telah menghitung tarikh lahirnya dalam tahun Islam.

Bulan kelahiran Islam anda adalah pada 10 Syawal 1417 Hijrah iaitu jatuh pada hari Selasa.

Maksud : Diambil daripada perkataan yang membawa maksud, apabila unta betina bunting. Ketika nama bulan ini diberikan, lazimnya unta betina bunting pada ketika itu.

Sifat : Mempunyai perwatakan dan hati yang keras. Anda tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan hidup anda. Oleh itu, ibu bapa anda perlu mendidik anda dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruk anda itu. Jika tidak kehidupan anda akan menjadi susah kerana perangai keras hati, dan selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

Ammar

23/04/1997

Daing telah menghitung tarikh lahirnya dalam tahun Islam.

Bulan kelahiran Islam anda adalah pada 25 Zulhijjah 1418 Hijrah iaitu jatuh pada hari Khamis.

Maksud : Ini adalah bulan suci terakhir dalam setahun dan dilarang melakukan sebarang pertempuran kerana pada bulan ini, haji dilaksanakan. Perkataan tersebut juga mengambil perkataan "haji" sebagai rujukan nama bagi bulan haji ini.

Sifat : Jika anda jahat, anda akan menjadi terlalu jahat. Jika baik, anda akan menjadi terlalu baik. Anda sering mendapat padah hasil dari perbuatan sendiri. Anda sukar mengawal perasaan, kadangkala terlalu berlebih-lebihan atau sebaliknya. Oleh kerana anda tidak dapat memberikan garis pemisah, anda sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatan anda itu. Anda seringkali menyesal kerana kurang berhati-hati dan kurang pertimbangan.

Syasya

5/5/2000

Daing telah menghitung tarikh lahirnya dalam tahun Islam.

Bulan kelahiran Islam anda adalah pada 30 Muharram 1421 Hijrah iaitu jatuh pada hari Jumaat.

Maksud : Bulan ini mengambil perkataan "Haram" yang bermaksud terlarang. Ini disebabkan budaya atau tradisi Arab mengharamkan sebarang peperangan pada bulan ini. Selepas munculnya Islam, Allah meneruskan budaya ini lantas menjadi satu antara empat bulan haram dalam Islam.

Sifat : Seseorang itu bersifat pendiam dan memiliki pemikiran yang sihat. Mungkin akan menjadi tidak sihat sekiranya anda tidak mendapat didikan yang sempurna. Walaupun begitu, jika dididik dengan baik, anda boleh menjadi seorang yang cerdik kerana bakat fikiran yang pintar dan cerdas yang ada pada anda. Di samping itu anda mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam keadaaan yang selamat.

Sarah

5/11/2001

Daing telah menghitung tarikh lahirnya dalam tahun Islam.

Bulan kelahiran Islam anda adalah pada 18 Sya'aban 1422 Hijrah iaitu jatuh pada hari Isnin.

Maksud : Bulan ini terbit dari perkataan "Syu'ba", bermaksud berpecah/menyimpang. Masyarakat Arab dahulu sering keluar dan berpecah untuk mencari air.

Sifat : Mempunyai perwatakan yang baik. Hidup anda selamat dan rezeki tidak putus-putus. Sewaktu kecil anda mudah mengalah semasa bermain dengan kawan-kawan. kelakuan anda baik, berbudi bahasa hingga semua orang sayang pada anda. Semasa dewasa, anda akan berjaya dalam segala kerjaya dan mudah mendapat rezeki.


Percaya 100%, tidak ler..... tapi adalah juga persamaan nya.... for me... info macam nih baik untuk guide perjalanan... terutamanya dalam membesarkan anak2.

javascript:void(0)

Semoga Allah memberi perlindungan dan keberkatan kepada kami sekeluarga...



No comments: