Friday, April 17, 2009

aku dan kenangan (form 5-asrama-siri 1)

Form 5, adalah tahun ter best aku...
Tahun tu lah aku di kategorikan "dipaksa" tinggal kat asrama sekolah....
arggggghhhhh tidak..... aku jarang duduk jauh dari keluarga...
kalu tak rumah mak, aku kat rumah nenek... paling jauh aku duduk rumah makcik....
tido semalam dua di rumah kawan pernah gak.... atau bercamping seminggu...
tapi ini setahun.... umakkk aiiiii....

Asalnya... sebab terpaksa tinggal kat asrama ni semuanya sebab aku sendiri.... masa form 4 dulu... seperti dlm post sebelum ini... nama aku adalah cukup top dalam buku pengawas sekolah.... Jadi Pn Zainab (HEM) masa tuh... risau kan aku.... aku adalah pelajar yang paling jauh duduk dari sekolah.... (Shah Alam - KL) pas tuh transport susah lak....

Cikgu advise aku duduk asrama.... aku mengelak masa form 4, tapi tersangku masa form 5, cikgu bagi borang suruh aku isi... pas tu siap kata... tempat aku dah secure kat sana... (masa tu masuk asrama banyak syarat... tapi untuk aku cikgu dah kau tim), Berat gak arrr nak gi tau mak aku.... tapi akhirnya aku masuk gak....

Duduk asrama semuanya berjadual... ni yang aku tak tahan... masa makan, prep, tido, aktiviti dsbgnya lahh.... kene pulak aku dah terbiasa dengan aktiviti berkeluarga... masak ngan nenek... makan2 ngan sepupu yang kecik2.. tengok wrestling ngan nenek setiap malam rabu ( bila nenek get excited aku yang lebam lengan.. cheh... nenekkkk..... nenekkkkk) .... yang paling ketara aku tak leh buat ialah tido.... adusssssss

Sebelum duduk asrama... sampai jer rumah... aku tido dulu.... makan kendian... sbb tuh... dulu aku sangat kecik... pinggang pun hanya 23 paling tinggi 24 (skng dah terbalik 42 plak...hu hu). Bila duduk asrama balik sekolah terus makan... pas siap solat.. terus kene pegi prep.... aku malas nak gi prep... aku tak leh baca buku n buat keje sekolah masa orang tengah ramai.... aku tak biasa... sbb masa kat rumah... aku belajar sorang2... n bila aku dah ready jer....

Pernah aku kene tangkap sbb tido kat dalam dorm ( hee hee) oleh Pn Noriyati.... (sian cikgu tuh kene jaga kitorang yang banyak songeh nih) pas tuh paksa aku p bilik prep.... akhirnya aku tido kat bilik prep tu.... according to cikgu Noriyati... dia tak kisah... asalkan semua pelajar kat sana & ikut peraturan.... (siksanya aku masa tuh...)

Habis prep... makan petang lak.... pas tu siap untuk solat asar.... habis solat baru boleh buat urusan sendiri.... by 6pm kitorang dah kene beratur kat dewan makan... cam keretapi lah panjangnyer......selalunya berebut2... time2 nih my friend Zurul, Ijam & Aishah akan saling tolong menolong secure line tuk kitorang.... ada kalanya adik2 junior akan bagi space kat kitorang.... TQ ya adik2 ..... opsss... jangan tersalah anggap... kitorang bukan kaki buli.... cuma agak terfamous skit kat sekolah... jadi adik2 nih ada topik untuk dibualkan kat sekolah sbb dapat borak ngan Kak Daing atau berdiri sebelah Kak Daing.... sehingga menimbulkan rasa jelouse di kalangan mereka ( cheh wahhhh ..... true aperrrrr...) .....

Makan malam memang best.... kitorang kene baca doa bersama2... pas tuhh nyummm nyummmm.... makan kena cepat2 sbb lepas makan kene p solat maghrib berjamaah... sehingga waktu isya... TV? jangan mimpi.... TV14" jadi tontonan berpuluh2 orang pelajar kat bilik TV... tuh... maka menonton bukan perkara best masa kat asrama... ( lagi syok tengok tv ngan nenek... sebab nenek selalu explain balik citer yang kitorang sama2 tengok... pas tu tanya soalan kat kita lak....... cam ner tuhhh ) ....

Lepas Isyak biasanya kene prep balik.... Okay... masa nih baru bole belajar... buat keje sekolah dsbg... sbb waktu prep wajib 2 jam jer... pas kul 10 dah boleh buat hal sendiri.... aku lepas jam sepuluh baru boleh betul2 study...sbb student yang lain tak ramai.... menjelang jam 12 baru siap baca .....

Pernah satu ketika... disebabkan moment itu adalah yang terbest untuk belajar maka aku melajakkan waktu hingga satu pagi.... adalah tiga orang dalam bilik tuh... duduk sejauh2 alam antara satu sama lain... pas siap aku terus kuar dari bilik prep.... hah masa tuhhhhh....
TERCONGOK SATU LEMBAGA PUTIH KAT ATAS TEMBOK TINGKAT 3 , SEBELAH TANGGA TEMPAT AKU NAK TURUN. Kebetulan masa tuh aku memang dah rabun... tapi tak pakai spek mata.... jadi aku tengok dia... dia tengok aku.... aku tengok dia.... dia tengok aku balik.... bila aku terperasan apa yang aku tengok aku terus blok hati aku dan pikiran aku dari memikirkan apekebendenyer yang aku nampak tadi.... jalan terus masuk bilik.... bilik aku lak betul2 kat bawah tempat benda itu tercongok.... Setahun aku kat asrama... tak sorang pun aku gi tau... bukan aper... cuma tak mau takutkan diri sendiri jer...

GANGGUAN DI ASRAMA
Bila terbercerita tentang benda putih yang tercongok kat tembok tingkat 3 tuh... aku teringat kat seorang budak pompuan form 3 atau 4... kene rasuk... masalahnya ialah budak tuh satu bilik ngan aku.... katilnyer pulakk ngadap katil aku.... leceh betul aku rasa masa tuh......

Pernah kitorang kene tolong pegang kaki budak tuh.... budak tu lak... baring kat katil atas.... jadi kitorang kene adjust untuk tolong dia.... aku ingat lagi ayatnya " kak dia pandang saya kakk " masa tu mata budak tu pejam... kitorang ramai2 pegang kaki & tangan & badan dia.... pastu tak tau siapalah yang kata " jangan pandang dia... pandang tempat lain".... ini jawapan budak tuh separa menjerit... " dia senyum kat saya kak"... hah!!! masa nih... kitorang yang pegang kaki dia terus menjerit & lepaskan kaki budak tuh..... takut woooooo!!!!!!... then ada sorang tu jerit kat kitorang..." jangan lepaskan kaki dia.... " ... nasib baik masa tuh... budak2 asrama nih ramai yang dari aliran agama... jadi diorang nih tolong baca ayat2 yang perlu....

Selepas dari kes tu... kitorang elakkan diri dari mandi waktu yang sama dengan budak yang kene rasuk tuh.... mana tak nyer... bila dia jeling kat kita.... takut woooooooo!!! soram den....

Bunyi2 suara pelik2 nih sudah agak terbiasa... kitorang hanya berpandangan sesama sendiri dan cepat2 blah dari toilet...

Panjang dah citer nih.... len kali sambung balik

No comments: