Wednesday, August 19, 2009

Ramadhan Al Mubarak

Tinggal kurang dari tiga hari sebelum kita semua bertemu Ramadhan semula.

Some of us tak sempat untuk menikmati Ramadhan kali ini... some of us mungkin sempat... ~ mungkin sebab Ramdhan ada beberapa ribu saat lagi... dalam saat-saat itu apa pun mungkin boleh terjadi. InsyaAllah dengan izinNya semoga kita semua dapat menikmati bulan yang indah ini.

Bulan Ramadhan memang bulan yang sangat dinantikan oleh my kids. Sangat teruja dengan kehadiran Ramadhan, dah siap plan nak buat aper bulan tu nanti. My kids juga sangat menantikan kehadiran my grandma, InsyaAllah jika ada rezeki my grandma akan berpuasa di rumah kami... seperti beberapa tahun yang dulu. Why is it so important for us to have my grandma at home.... sebabnya... perasaan Ramadhan itu sangat terasa, lagi pula... my grandma sangat rajin mengaji... setiap masa. As for me... beramadhan dengan my grandma adalah antara perkara terindah berlaku dalam hidup.

My grandma juga melayan my kids dengan upah 50sen sehari jika puasa cukup and of course my grandma siap tempah bunga api for the kids.... (tu la sebabnyer kot... heiii budak-budak nihhh).

Jarang membeli belah di bazaar Ramadhan... paling tinggi pun beli murtabak... selain itu , masak kat rumah. Beberapa tahun dulu... selalu juga ke bazaar Ramadhan, tapi end up, makanan tak sedap atau rosak. Akhirnya anak2 sendiri buat pilihan tahun ini, not to buy anything from the bazaar kecuali murtabak, sepertimana tahun lepas.

Last year, first Terawih kat Masjid Negeri Shah Alam ( situlah ammar bought me anak tudung... sampai sekarang masih pakai lagi) , this year mungkin aktiviti yang sama. Lagipun dah cuti sekolah dah masa tue, so tak yah nak risau... tentang waktu tido anak2.

Menjelang malam Lailatul Qadar, anak2 selalunya will ask me to tell them the important things that would happened that night. So every year akan citer... if my grandma ada masa tue... my grandma akan ceritakan. The kids juga akan be very happy dengan lampu-lampu minyak tanah yang dipasang sekeliling rumah... bermain dengan anak2 jiran... cuma kali ni Aisyah tak der... sure the kids will miss her...

Sangat suka dengan kedatangan Ramadhan, melihatkan anak2 yang sangat teruja dengan amalan berpuasa. Bersungguh2 menikmati hindangan berbuka, dengan bacaan doa berbuka dan doa makan. Tahun ini... Syasya dan Sarah harus diberi perhatian yang serius... as for Azim dan Ammar, insyaAllah...harap2 seperti tahun2 yang dulu... dapat mendidik diri sendiri untuk kuatkan iman dan semangat untuk terus berpuasa penuh.

Bulan Ramadhan juga bulan yang terbaik untuk mohon ampun dan maaf dari sesiapa pun. Banyak betul pahalanya jika dilakukan dalam bulan ini. Kerana setiap perbuatan yang baik ganjarannya berlipat kali ganda.

Selamat menyambut Ramadhan kepada semua.
Mohon Ampun dan Maaf jika, any of my posting tidak disenangi.

Selamat berpuasa

No comments: