Wednesday, August 19, 2009

Melayukah aku?

Tidak aku tidak melayu.... aku tak mahu melayu...

Pernah seorang driver taxi bertanya " anak ni ada campur india ker?" aku kata "ya.... arwah datuk saya sebelah mak" . Agak bangga sebenarnya sebab mempunyai darah campuran. My grandma (ibu my mom), arwah bapanya nya dari keturunan Perancis, manakala ibunya dari keturunan Siam. My father lak... memang pure indon, (hee hee hee) My late grandma (sebelah ayah) memang dari Sulawesi Indonesia, as for my late grandpa pulak dari keturunan Daing dari sebelah perak ( dari lima bersaudara itu juga dari indon).

Seronok kerana tahu susur galur keluarga sendiri. So do I pure malay? If dikatakan dari susur galur rumpun melayu... then I am.

If meilhat kepada rupa ahli keluarga my mom, memang ada rupa2 pakistan jual carpet, mamak kedai kopi, ane roti canai, Rishi Kapoor... Anil Kapoor ... semua aderlahhh (hee hee hee) As for the ladies , a very fair skin... contras skin, hidung kembang...hidung mancung cucuk langit pun ader. One thing for sure... mata kami orang semua chantekkk (wu hu!). Nnt ada masa I will post some of my family photos.

Baru-baru ini, my friend tanya " awak ni ada campur keturuan india ker?" then I said "yes sebelah my mom, from penang".... then my friend kata " ohhh patutla rupa abang awak dan adik awak cam ada campur jer.... tengok la badan diorang pun" (cheh! mcm nak kata aku jer...hee hee hee). Yes, its true... I knew where I came from.

Some malays are very sensitive about this malay matters. It is not I don't care... I do... but I just don't even know how to group myself to pure malays. Memang my IC written "MELAYU" , I admit... sebab takkan nak tulis.. Bugis, India, Perancis, Siam pulak kat dalam tu kan?...... Harus lebih banyak membuat kajian tentang how myself jatuh kategori Melayu, ingatkan dah banyak belajar sejarah tanah melayu dah tahu... tapi masih banyak ilmu yang perlu di cari...... (kurang ilmu lagi nih).... ini satu challenge for myself..... GO FOR IT DAING

Harus sentiasa berfikiran positif, membangkitkan semangat diri... semangat juang yang tinggi... agar harus terus berdiri dan berdikari, berjiwa kental dan berdedikasi KERANA ITULAH AKU MENGAKU AKU TIDAK ME"LAYU" DAN TIDAK MAHU ME"LAYU"... AKU INGIN SENTIASA KEHADAPAN.. DAN TERUS BERJUANG....

2 comments:

ZOOL@TOD said...

Dulu ada doktor gigi tanya saya, awak keturunan India ke? Saya tanya kenapa? Doktor tu kata gigi saya cantik (mengikut kitab doktornya, orang India mempunyai susunan gigi yang cantik).

Sebelah Mak (Atuk keturunan Arab + India dari Penang, Opah dari Kerinchi, Indonesia)

Sebelah Abah (Atuk dan Nenek dari Mandailing, Indonesia)

Wardah, semuanya Jawa, tidak ada yang tidak Jawa melainkan Jawa belaka. (Jawa Asli dari Keraton)

Melayu ke saya? Yang penting saya petah berbahasa Melayu dan yang lebih penting saya bersyukur kerana dilahirkan sebagai seorang Muslim.

daingz said...

Yeay! Zool satu lagi pandangan yang best, Sungguh... harus juga bersyukur kerana lahir sebagai muslim, sebab ugama itu perkiraan yang penting di sana. Best juga berdarah campuran yek! Tapi jawa pun "world" jugak skng nih!