Monday, November 23, 2009

Ketentuan

Tidur petang memang dah tau tak bagus.. tapi tertidur juga... sbb cuaca yang indah...

Rasanya dlm kul 4 dah terlena dibuai mimpi..

Tah macam mana... dalam mimpi petang semalam... hadir seorang kawan lama... seorang kawan lelaki... dari kampung padang merbuk... tempat sy membesar... Datang ke rumah dan berbaring setentang kepala dengan sy... sy memandang keluar rumah melihat anak2 bermain hujan... kawan lama tue namanya Nik Mazlan atau kitorang panggil dia dengan nama Lan Pret... (pret tu nama macik sy bagi tuk diorang adik beradik...) Dia berbaring menghadap suami sy yang sedang berkebun kat tepi rumah....

Bila dia berbaring hampir dengan sy... dan saya hampir merasai kepalanya... sy minta dia jauhkan sikit kedudukannya... tapi dia kata... tak muat, bila sy bangun dan lihat... ya memang tak muat... sbb kakinya terpaksa dibengkokkan pada armrest sofa... Akhirnya saya bangun ... untuk buat air minum petang... sedang sy siap2 kan meja, saya dapati kawan lama saya itu berjalan keluar... saya hanya melihat dia pergi.... dia berjalan terus tanpa menoleh....

Sekejap itu juga saya terjaga... istighfar... kerana baru saya sedar... teman itu telah lama kembali menyahut seruan Illahi... Saya terus panggil suami saya dan ceritakan mimpi saya... pada masa yang sama.. saya terfikir... kenapa secara tiba-tiba... kawan lama saya hadir dalam mimpi saya.... Suami saya kata jam dah pukul 5.30.. maknanya saya dah melewati waktu Asar... bila saya hendak bangun... tiba-tiba... message pada phone saya masuk...

Nombor saya tak tahu milik siapa... sementelahan sim card baru... bila saya buka message ia tertulis .."Dimaklumkan. dgn rasa sedih. nora ICT telah pulang ke rahmatullah jam 430 ptg tadi. alfatihah"... Sy bingung sekejap... nora yang mana? fikir saya... saya ramai kenalan nora... tidur petang ni memang buat kepala mamai sekejap... Saya paksa diri berfikir... nora yang mana... akhirnya baru saya teringat kawan saya di MBSA di bahagian ICT...

Berita ini memang buat saya sangat terkejut kerana... saya baru sahaja di datangi mimpi oleh seorang kawan lama yang dah bertahun2 pergi meninggalkan kami semua...

Alfatihah untuk mereke berdua...

Semoga Allah mencucuri rahmah keatas kedua mereka dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.

No comments: