Thursday, January 22, 2009

The Capricons

Capricon (Dec 22 - Jan 20)

Who are the Capricons ??

My mom born in 27th December 1951
My hubby born in 6th Jan 1968
My father born in 13th Jan 1947

Patutlah se pe'el.... hee hee hee
faham sangat dan dah boleh baca tindak tanduk mereka....
cuma bezanya adalah jantina nya....

Perempuan Jika berbintang ini... akan lebih mahu berkuasa dan mempunyai nama....
Lelaki jika berbintang ini pula.... lebih pendiam tetapi ada pelik skit,....
Kebanyakkan mereka yang berbintang ini perfectionist.... apa yang nak semua mesti yang best2 atau yang terbaik....

Mereka ini... very helpful.... sangat rajin terutamanya dalam urusan rumahtangga.... sentiasa bersih dan kemas.... ( patutla rumah mak & ayah sentiasa bersih) sangat sensitif.... bila borak tajuk cerita boleh bertukar....

Bagi lelaki rancangan TV yang paling digemari ialah Documentary... mereka bersikap ingin tahu dan sentiasa ingin berkongsi apa yang mereka tahu.... mudah juga bagi mereka untuk menerima pendapat orang lain... (jika angin baik.....)

Perempuan lakkk.... minat juga... tapi drama2 dan isu2 politik semasa.... sbb itulah perempuan dlm bintang ini mempunyai semangat kepimpinan yang luarbiasa.... mampu mengatur dan menguruskan hal2 tertentu... mereka adalah golongan yang bijak dan mudah belajar.... ( patula mak boleh cakap Mandrin, Tamil selain dari BM & BI), cuma masalahnya bila dia nak... kene bagi.... kalu tak.... bahangnya boleh terasa.... auranya memang cam tuhhhh.... walaupun di muka tak nampak... dalam bahasa tak tersebut.... tapi boleh rasa.... mungkin dari gerak tubuh mereka....

Part makan... diorang memang tak dak hal.... apa pun boleh... tak memilih sangat... belasah jer apa ada...

Apa pun capricons saya ini amat memudahkan perjalanan hidup saya ini, eveready.... those yang pernah datang rumah boleh lihat bagaimana berusahanya suami saya membantu saya di dapur apabila kenalan saya datang ke rumah beraya... jiran2 juga kadang2 berkata.... " untung kak Daing... abang Shahrom tolong buat kerja rumah & rajin..." mak & ayah juga puji suami saya.... untung saya.... but at the same time... saya kene tahan telinga... bila suami bising anak2 sepahkan rumah.... saya???? buat bodo je......hee heee heee... kalu suami saya tak buat orang lain tetap kene buat.... saya la tuhhhh.....

Mak & ayah pula akan sentiasa membantu saya fetch anak2 bila masa pejabat saya tidak menentu.... kadang2 siapkan makan minum kitorang sekali.... untungnya saya ada ibubapa begini.... mak & ayah tak pernah berkira... anak ke menantu ke... semuanya ditolong... tak kira cucu tu dari anak perempuan dia ataupun dari isteri anak lelakinya.... semorang pun cucunya juga...... tak de beza.... kadang2 my brother pun minta tolong mak tengokkan 2 anak lelakinya di Kinrara Puchong bila my brother & my sis in law p outstation.... biasanya Mak & Ayah akan bawa anak saudara itu balik ke rumah mak & ayah di Shah Alam ... dan esok pagi2 hantar ke sekolah di Puchong.... walaupun abang ada maid.... mak & ayah adalah rujukan terbaik....

To other Capricons....

pandangan saya terhadap capricon ini adalah berdasarkan pengalaman saya hidup dengan mereka sejak 30 tahun yang lalu.... tambah lagi satu capricon 13 tahun lepas...

Apapun saya sentiasa positif terhadap setiap orang.... kerana kita dilahirkan dari keluarga yang berbeza... suasana.... dan cuaca yang berbeza juga... bila kita hormat dan memahami situasi ini... kita akan menjadi orang yang lebih gembira...

No comments: