Tuesday, June 29, 2010

lompatlah bila perlu

Bila kali terkakhir kita melompat jarak dari jarak tinggi ?... masa sekolah dulu ? ..ya.. masa pendidikan jasmani .. bila ramai2 kene buat lompat jauh atau lompat tinggi.. sbb cikgu nak pilih siapa yang boleh wakili rumah sukan... hemmmm...

Well baru2 ni, saya lompat juga.. jaraknya adalah dalam 6 - 7 kaki tinggi... untuk saya yang berukuran 5kaki 3 inci ni.. jarak tu mmg ler tinggi...

Lompatan terpaksa dilakukan ... tak der pilihan lain.. selain dari melompat.. meh tengok gambar dulu.. baru cerita lanjut...
Antara mereka yang juga turut melompat turun..



masih ada sebahagian lagi yang sedang berusaha melompat turun...



yang telah berjaya melompat.. skang kene panjang bukit lak...
Ok, cerita nyer cam nie..
24 June lepas.. I took commuter train from KL station.. If amik dari KL sentral.. confirm x dapat masuk ... so the best option is to be at the station just b4 it.
Masa kat station tue.. announcement by KTM kata.. they faced power problem.. so the next train tak tau sampai kul baper.. but I'm quiet lucky sbb.. about 5 minutes tunggu.. train pun sampai..
But not lucky enough though.. kali ni kene diri.. I decided to stand near pintu opposite the entrance.. The train smoothly moved to KL sentral.. seperti biasa.. semorang bertolakkan sbb nak masuk train.. I heard from one of the passenger.. they've been waiting for more than 1 hour.. so x mau tunggu lagi... staff kat situ pun suruh wanita2 kat gerabak wanita tpt sy tue.. masuk dalam and lebih rapat.. so finally kitorang stand tanpa perlu pegang apa2.. just lean kat badan org lain.. as for me.. terus rapat kat pintu yang tertulis " do not lean on the door" well what to do.. terpaksa jugalah..
About less than 5 minutes after leaving the sentral station.. suddently train stops.. ini keadaan biasa.. bila train nak gain power.. tapi kali ni lama la pulak..
As the train started to move tiba2 I say some spark cam petir la kiranya.. dari bumbung gerabak wanita.. terkejut n istighfar... mana tak nyer.. tak hujan.. tak guruh.. tetiba petir pulak.. Immediate after the spark.. bumbung gerabak wanita suddently meletup... Ya meletup .. right exactly kat tempat yang berlaku spark tadi... I saw the thing .. like pressure ... n pushing the hole right down kat kepala penumpang... followed by the screams... and the lights went off... horror gila masa tue... time lebih kurang kul 7.20pm...
Dengan kepadatan serupa sardin.. gerabak yang diduduki oleh kaum hawa ajer nie.. jadi huru hara.. ada yang dah menangis... menjerit2.. well.. u can imagine.. finally.. I shouted to the ladies to squat... everyone squated... not knowing what to do.. Orang belakang I dh siap tepon ama n aya dia.. siap nangis2 lagi... well memanglah.. takut sehhh!!!
Paling worse.. tetiba tpt meletup tue.. keluar asap hitam... what do we expect bila asap masuk gerabak.. mestilah something burning kan.. Masalahnya bila asap dh masuk.. semorang dh start batuk2.. nak mati aper kalu duduk lagi kat dalam tue... buleh lemas.. Masa tue.. lagi kelam kabut.. then baru teringat tingkap buleh pecahkan.. I shouted to pecahkan tingkap.. as for my self.. mmg dh x leh gerak dh.. sbb dh padat sgt.. n of course need to do less movement... just hope those yang dekat ngan tingkap to do it.. Asap makin banyak.. n the ladies.. cuba pecahkan tingkap guna payung... ( adooiiiiiii...... payung .. mana nak jalan....) Bila panic.. hammer pun x leh nak perasan..
Finally after more than 10 minutes .... pintu beside me.. make a hissing sound.. cepat2 me n another person pull the door...
Mak aiii.. tingginya... itu yang cross my mind... I quickly grab the railing tepi pintu.. sbb kalu jatuh ke bawah.. mmg x der kesian dh....
Pity some of us yang mmg ada kat pintu terus jatuh kat atas batu bila orang kat belakang bertolakan.. nak buat cam ner.. yg kat dalam dh x leh nak bernafas dh... Saw some of them.. dh crawling kat atas batu.. mmg sakit.. batu railway tuu.....
I hardly stand... some already jump over my head... my hand.. dlm hati.. terfikir gak.. ada yg mati kene pijak pulak ni kang.. Ada satu pompuan indon dh tua gak... cuba thru my hand.. (which i'm not gonna let go the railing) dia menjerit jerit kat I " dik.. dik.. jangan mati kat sini dik... lompat dik... jangan mati sini..." Ya betul.. saper yang nak mati kat situ.. tapi masalahnya I still can't stand... finally.. I managed to stand selepas bersusah payah tolak orang lain.. (terpaksa...) bila agak clear sikit.. or rather orang2 dr tpt yg byk asap tu kuar... I managed to sit on the floor before jump out the train... there ware two indonesian gentlemen.. waiting to secure the ladies... ( mana p abang2 CIMB nie...?) ...
Ada sorang yang panic giler.. jump concurrently with me.. landed on the guy.. sian mamat tu.. dia pulak jatuh kat atas batu...
Somehow after 20 minutes everyone dh dapat keluar...
Nasib baik ada.. pengguna jalanraya yang tolong kitorang.. robohkan pagar KTM n bantu kirotang cross ke jalan raya.. kalu tak berkampung lah kitorang kat situ...
Dari lepas dapat kuar dari area landasan.. masing2 cari cara sendiri utk balik.. pandai2 lah kitorang....
KOMEN UNTUK KTM
1. len kali sediakanlah evacuation procedure.. x ler kelam kabut melompat turun dari train... kalu masa tu ada orang buta, ibu mengandung n orang tua cam ner... takkan nak bagi mati lemas kat dalam gerabak pulak...
2. Dlm masa sebulan.. byk nyer problem... x leh nak settle ker... baru jer beberapa hari sebelum tue.. TPM lancarkan 125 yrs KTM
3. Report kat dlm newspaper sgt tak bertanggungjawab...
4. Penumpang kene pandai2 cari cara utk balik sendiri... hemmm entahlah....

Tuesday, June 8, 2010

Kerana masa adalah Time....

He he.. lama sudah tak menjengah blog nie.. hampir terlupa password... begitu seriusnya...

Office baru tak banyak kerja.. tapi banyak menulis... translate... edit.... bila tak der benda nak buat.. masa banyak diluangkan dengan membaca... berbanding office lama... banyak buat event... n ada fb..
Well.. apa pun kesibukan yang melanda.. masa2 terluang digunakan untuk mengadap kek... cheese tart, cup cakes.. cream puffs.. n apa2 jerlah yang blh munch... last 2 weeks mmg bz giler... cuma lum giler je... tapi memang gila2 melayan the art.
jom .. nak show off sikit.. my touch.. for the past 2 weeks

ini adalah b'day kek my kazen yg dibuat masa wedding kakak dia.. on 6 June, happy giler.. gue.. blh come out ngan 3D design cam nie... wu huuuuu

Ini adalah b'day kek for hari guru.. buat hari rabu pagi.. sblm p keje.. n deliver pagi khamis 3 June..

this one lak deliver on 31 may. theme dia blak n white n silver..

Oleh kerana masa itu adalah time.. (he he..) so gue guna kan time tu sehabis boleh....



Saturday, April 10, 2010

This is Sunday

Sedang menikmati roti hailam kat Mr Kaya Kopitiam.

Jadual makan hari ni memang banyak lari. Seawal pagi the 6 of us dah bergerak ke Stadium Badminton Cheras. Syasya ada tournament taekwando. Must be there before 8am.

Tunggu.. punya.. tunggu.. punya tunggu.. by 12.30pm baru turn syasya. Ring B game 44. Lama tue... Game tak sampai dua minit... syasya di isytiharkan kalah... so baliklah...

Sampai rumah semua knock out... penat sangat rasanya... lepas penat menunggu... penat kerana panas tengahari juga... energy dah ciput..

only at 5.30pm baru ada energy nak bangun... siapkan mee hoon goreng untuk anak-anak, lunch dah terbabas... so kira lunch n minum petang sekalilah...

By 9pm, my hubby tanya..." nak pergi mana-mana ker ? " Malas pulak rasanya nak keluar... anak-anak tengah rally CD. ...

Again by 11pm my hubby ajak pula... "jom p supper kat mana-mana.."... Aduh! supper lah pulak... akhirnya I said "oklah.".. anak2 pun dah blur-blur dalam rumah...

Ni tengah lepak kat Kaya lah nie... anak-anak and my hubby tengah makan... wa buat entry blog.. he he (kawal diri nieh!!)

** terjumpa seseorang di stadium tadi... Mat Taib.. bekas MB selangor... duduk kat seat orang ramai.. watching the game... still a good looking guy.. humble as before... so apa lagi... suruh... (suruh yaaaa) my hubby p salam dia.. takkan gue nak salam pulak... senyum buleh lah... ha ha..

Friday, April 9, 2010

apa ada pada RM100

Baru balik dari "shopping" kat Bazaar Tengahari belakang bangunan Lim Foo Yong dan belakang bangunan yang sederet dengannya...

Beli rojak ayam sebungkus, dua jagung and ada sikit tidbits untuk member kat office. Habis RM15. Itu baru makan tengahari, belum lagi tambang bas, monorel and tah apa-apa yang bakal dibeli masa tunggu bas kat Brickfields nanti.

Minggu lepas jer "shopping" tempat yang sama habis RM85. Kira kasar belanja kat Bazaar tue untuk dua hari Jumaat jer dah RM100. Kecik nyer nilai seratus sekarang nie.

Untuk orang yang saya kategorikan diri ini sebagai sangat sederhana berbelanja, berbanding dengan rakan-rakan sepejabat yang dah macam nak borong barang kat Bazaar tue, kira oklah RM100 seminggu sekali memanjakan@ merosakkan diri dengan beli belah.

Tapi bagi orang-orang yang lebih okay dari saya makan tengahari mereka mungkin bernilai RM50 sehari. Sehari jer tau.. bukan seminggu sekali. Itu sebab diorang makan kat TGI bila hari Jumaat, hari-hari lain mungkin makan kat Swensen ker, Italiano Restaurante ke, sushi ker... atau kat coffee house. Okaylah bagi yang bergaji enam angka.. RM50 tue cam lima ringgit jer. Sebulan budget duit makan RM2,000 - 3,000 no hal nyer.

Bagi orang-orang yang makan tengahari nyer dibiaya @ boleh claim dari office @ dah memang ada budget diorang makan tengahari @ tiap-tiap hari orang belanja, maka gaji yang ber ENAM angka dah selamat dari peruntukan makan tengahari. Tiap-tiap bulan simpan atau tambah saham, maka akan menggunung-gununglah duit diorang. Sekurang-kurangnya setiap beberapa jam sehari, mata akan terlekat kat PC tengok saham.. kot-kot duit yang disimpan buleh beranak.

Ramai di antara kita dibayar lebih dari RM100 sehari. Itu pasti bagi yang berjawatan pegawai. Ramai juga yang dapat lebih dari RM100 sehari bila simpan duit banyak-banyak dalam FD kat bank. Maka apa sangatlah RM100 pada kita.

Bagi orang-orang yang dapat peruntukkan especially pak menteri , mak menteri, abang menteri kak menteri RM100 cam sepuluh ringgit jer.. Jadi kalau dapat RM100 setahun, memang ucapan takziahlah yang patut diberi. Ucapan takziah tu saya setuju jika kita ukur dari keadaan kita semua seperti yang yang tulis awal-awal tadi.

Tapi bagi orang-orang yang bukan pencen kerajaan cam mak, ayah saya, pak mertua saya, nenek saya, pakcik-pakcik and makcik-makcik saya dan seangkatan dengannya, RM 100 tu amat bernilai. Biarlah bagi setahun sekali pun. Tak per. Sekurang-kurangnya tak derlah diorang pakai spender yang dah rupa cam roti kirai tue, yang perempuan pula bolehlah ganti bra-bra yang dah hilang elastik nyer... yang menjadikan rupa bentuk mukabumi badan wanita berumur tak seindah dulu.

Untuk kita-kita yang agak loaded nie, kalau kat Mark & Spencer memang tak cukup budget RM100 tue. Tapi bagi yang dah pencen @ warga tua, boleh lagilah beli kat Avon, adalah nama jugak.

Teruknya saya nie... keluarga rapat sendiri dibiarkan pakai bra lusuh dan spender roti kirai. Itu saya beri perumpamaan jer.. Mak ayah saya masih boleh uruskan diri dan buang apa yang dah tak boleh pakai.

Saya lebih memikirkan orang-orang kampung yang kerja bendang, ladang atau kebun yang memerlukan tenaga empat kerat. Sampai masa dah tak larat nak buat duduk rumah jer... mana nak dapat duit beli bra dengan spender? Sebab tu kita masih boleh nampak Roti Kirai masih dijemur di ampaian, sebagai gantian nanti.

Anak-anak tak beri duit? Tak mungkin.......... ramai anak-anak yang berpelajaran dan hidup di bandar sekarang hulur duit kat mak bapak. Itu yang berpelajaran yang pakai akal, kalau yang berpelajaran tapi tak pakai akal.. habis harta mak bapak kat kampung dia rompak, tanah pusaka buat harta sendiri... ada juga spesis cam nie...

Bila anak-anak beri wang bulanan, biasanya duit tu lah yang dibuat bayar air, letrik, makan hari-hari, sedekah kat orang kenduri dan simpan-simpan sikit. Takut-takut nanti ada masalah sakit ker, dapatlah buat belanja doktor kat klinik. Takkan nak mintak kat anak-anak lagi... kalau anak-anak yang banyak songeh, tanya pulak kat mak bapak... " duit bagi hari tue buat aper?" tak ker terketar-ketar orang tua kat kampung nak menjawab. Bukan sebab takut.. tapi lebih pada sedih... hah ! masa tu takkan nak kata " mak buat beli bra n spender dan ganti Roti Kirai bapak kamu"... those two things are very personal things... Tapi kalau jawab bayar doctor ker, api air... tak lah kisah sangat.

Balik semula pada RM100 tadi. Sekurang-kurangnya duit tu dapatlah beli bra dan spender sendiri, bukan duit orang lain, duit sendiri.

Untuk orang-orang kampung sebegini.. ucapan takziah adalah satu penghinaan..... baru nak merasa beli bra dan spender sendiri, buat ganti Roti Kirai yang ada, dapat ucapan takziah pulak...

Mana akalnyer ?

Saturday, April 3, 2010

Sehabis Boleh

Jenuh kaki berdiri sepanjang perjalanan dari KL ke Shah Alam... dengan kesesakan umat dlm train komuter.. semua berebut dan berhimpit2 bagi memastikan tubuh badan berada dalam gerabak..

Berdiri pun berdirilah... yang penting balik cepat...

By half an hour dah sampai Shah Alam, (cepatnyer), selalunyer 45 min atau 1 jam... tak kisahlah.. yg penting selamat sampai..

I then took another public transport, rapid KL.. since dah purchase monthly pass.. jadi sepuluh kali naik sehari pun x yah bayar.. amik rapid KL dr station Shah Alam ke Section 2 Shah Alam. From there another bus to Section 7. Perjalanan yang sepatutnya less than 10 minutes dari Station SA to my house dah jadi 1 hour and 15 minutes... habis 1 Shah Alam gue ini round. ha ha..

Masa naik bas Seranas dari sec. 2 ke sec 7.. again.. we really have to squeeze our size (mcm buleh..) to ensure orang lain buleh masuk sama... Driver bus pun mula menoleh ke belakang .." masuk2.. dalam lagi.. muat lagi tue.. ramai lagi kat luar nie.." bersungguh2 driver tu bagi arahan.. Berapa tapak jer pun buleh gerak.. but at least.. it does anyway.. giving some space for others..

"naik2.. perempuan jangan diri kat tangga.. lelaki tak per.. perempuan tak der insuran.. lelaki pun tak der.. tapi ok kalau jaga pintu..." mcm tulah driver bas kata.. some started giggling.. I sendiri pun pikir.. lawak seh driver ni...

"Bismillah hirahman nirahim.... " driver bas tue angkat tangan sambil meneruskan dengan bacaan doa menaiki kenderaan... kuat pulak tue dia baca... bagus juga.. kitorang tinggal amin kan ajer.. It makes me laugh inside.. sbb tak pernah jumpa orang se selamba nie...

Habis baca doa driver bas tu terus bergerak... dengan kepadatan berupa sardin cap seranas.. bas agak menggigil juga naik bukit tepi Uitm.. bila turun bukit.. driver bas betul2 control speed... Sungguh cermat pemandu ni... admire jugalah ngan attitude dia...

TING!.. someone tekan loceng.. maknanya ada orang nak turunlah tue...

Bas pun slowly.. menuju ke bustand.. " turun... turun dulu... pinjam kejap jalan .. ada orang nak turun... turun dulu yaaa.... kejap lagi naik balik..." driver bas tue cakap dengan nada yang sangat sopan... lembut dan teratur.. kat mereka2 yang berdiri di tangga " kalau nak turun terus pun tak per... kalau nak turun semua pun bagus juga... ringan sikit bas..."... haa haa haa... driver bas buat lawak lagi...

I just can't resist smiling.. but somehow.. ada sesuatu that holds back the driver.. something just not correct with his accent.. he was like controlling something... but just couldn't teka apa..

Bas bergerak lagi.. ...tetiba masa bas berhenti kat traffic light tepi tasik sec 7, driver bus terima call..."hallloo" driver bas menjawab... manis nyer suara... kalau tak tau siapa pemilik suara.. tentu dah jatuh hati..... Well as for us.. kita taulah orangnya agak berumur juga... Driver bas menjawab lagi " aku di sini... section 7.. sabar tunggu dulu.. nnt aku sampai... di tunggu innn".. itulah kata2 driver tadi... (baca semula warna merah ... dlm accent jawa.. campur indon..)

Rasa macam nak pecah perut tahan ketawa.. patutlah sikit nyer control suara... Indon rupanya... habis semorang yang nak turun tadi.. siap cakap " turun depan ya bang..."... kalau bunyi indon awal2.. dah tentu diorang panggil "wak"...

Anyway... tak kisahlah apa background sekalipun.. that driver .. telah hantar gue ini.. selamat sampai ke section 7. Thanks...

for no reasons.. tetiba rasa nak naik public transport for the whole day... best gak.. cuma masa jer yg jadi masalah..

Tuesday, March 23, 2010

Hoii!!!

Sungguh kurang sopan... bila kita bercakap .. orang yang kita nak suruh dengar tu.. pun bercakap juga... akhirnya ...Hoiii !!! adalah perkataan "menyedarkan" yang paling sesuai digunakan ...

Perkataan yang sama di gunakan oleh Ibrahim Ali.. masa persidangan dewan semalam... Haaa haaa.. lawak bila fikir.. orang dewasa... yang mewakili orang ramai.. kene tempelak cam tue...
Teringat cerita seorang motivator masa menghadiri.. kursus "training for trainer" satu masa dulu.... cerita dia cam nie...

seorang aci mengadu pada jirannya .. anak dia selalu tak dengar cakap... bila dia marah .. anak dia lawan balik... menjawab lah kiranya... so jiran nie cubalah nak bagi nasihat kat aci tue.. tapi aci tu masih terus nak bercakap... sudahnya dua2 bercakap.... Akhirnya jiran tue terus cakap kat aci tue... "aci ini macam kalu... u cakap anak tak mau dengar... u anak cakap u tak mau dengar.. kalu dua2 cakap sapa mau dengar?"

Moral cerita ini sebenarnya.. ditujukan pada kitorang yg attend kursus tue... dengan bahasa yang lembut trainer tu bantai kitorang... yang sibuk berborak masa trainer tu tgh bercakap... Ini adalah salah satu contoh cara nak suruh orang diam and beri perhatian. Tapi dalam konteks trainer tu boleh lah... tapi kalu dalam konteks Ibrahim Ali... "HOII!!" adalah yang tepat... he he

Another Day..

Nodding to no agreement.. no words uttered.. the nodding keep continues... Watching these group tickles me a bit.. they must be sleepy..

The day starts early for me.. by 6.30am I'll be in one of ther cars... rushing to get seats... it has to be that way.. or else, stand throughout the journey. The first stop.. have to rush for another unit.. the distance that used to be less than 5 minutes walking, added another 10minutes to it. A detour. Suprisingly, I'm not the only one on the street.. hundreds of them walking to their direction.. seriously at this hour 7.15am would never ever have this view in Shah Alam.

Feeling excited, or should I say.. a "cultural shock" for a KL born... who would never be in KL without specific reason, for the past 13 years...

Being in the second unit for another 15 minutes before reaching my next destination is another great feeling. Well this is not the first time being in this second unit.. several times.. when I took Syasya for casting and meeting friends for a concert in Istana Budaya and..... more than one can be considered several times...can I?. ha ha! The second unit is not as "sardined" as the first one, maybe because it collected the passenger every few minutes..

I overshoot my second destination. Waiting for the beautiful voice alarming for Wisma Genting but it never came.. untill I asked one of the kakak sitting next to me.. " where is Wisma Genting" the answers is " ohh! its Raja Chulan.. you've just missed the stop" owhh! owhh!.. meaning to say.... I have to accompany some of them to the last stop.. Well shouldn't say " sesat" because I'm still on the right track...

Walking to my final destination from the second stop, gives another great ambiance.. numbers of temporary stalls.. on both sides of the road.. he he..

By 7.45am, I reach my new office.. another great day awaits me..